Modulkonkurranse

Hvert år deltar hundrevis av glade rollespillere på ARCON for å oppleve fantastiske eventyr og episke historier. Forfatterne av disse «rollespillmodulene» er kreative ildsjeler som legger ned mange frivillige timer for å skape disse magiske øyeblikkene.

Tenker du det kunne vært gøy å skrive din egen modul som du kan arrangere på ARCON? Vi ønsker det samme! Faktisk så mye at vi har laget en konkurranse der du kan få en premie for beste modul. Premien vil variere fra år til år, mens heder og æren naturligvis er like fantastisk hvert år.

Vil du delta?

Send inn modulen din før fristen 10. juni på e-post til program@spillfestival.no

Dersom du ikke rekker sende inn før fristen, håper vi virkelig at du likevel kommer på ARCON og kjører modulen din likevel.

Om du selv ikke har mulighet til å arrangere modulen din på ARCON, men gjerne vil delta i konkurransen likevel, så finnes det en løsning! Finn en annen person som kan fungere som arrangør på dine vegne, og som kan kjøre rollespillet ditt på ARCON. 

Vi håper på mange gode bidrag og måtte den beste modulskribenten vinne!

Kriterier for vurdering

Modulkonkurransen er en kåring av den beste rollespillmodulen på ARCON basert på dommerenes subjektive vurderinger etter kriteriene nedenfor.

Vurderingskriteriene er en veiledning for juryens vurdering. Det er likevel verdt å merke seg om et kriterium “må” eller “bør” oppfylles. Du kan altså helt fint delta med en modul som ikke passer helt inn i våre “bør”-kriterier.

Dette er en konkurranse som belønner en viss type rollespillmoduler. ARCON ønsker mangfold i sitt program, så om du ønsker å sette opp en helt annen slags rollespillmodul så er du hjertelig velkommen til det.

Om du selv ønsker å lage en konkurranse som belønner en annen type rollespill, så kan du gjerne ta kontakt med oss på program.

Generelle kriterier

Modulen må:

  • være selvskrevet.
  • arrangeres på årets ARCON
  • være spillbar slik den er innlevert.
  • ha leselig font.
  • være skrevet på norsk eller engelsk.
  • leveres komplett (med alle vedlegg) innen fristen

Modulen:

  • bør være spillbar på 2-5 timer.
  • kan ha vært satt opp på andre spillfestivaler og arrangementer, men den kan ikke ha vært satt opp på ARCON tidligere.

Vurderingskriterier

1. Con-tilpasning

En rollespillmodul kan være kjempebra, men om den ikke er tilpasset å skulle kjøres på con så vil den trolig ikke fungere optimalt på ARCON. Derfor er con-tilpasning av høyeste viktighet. I dette inngår blant annet:

  • Tilpasset con-spillere: Man kan vanligvis ikke velge spillerne sine, så modulen bør kunne gjennomføres selv om uventede ting skjer, så modulen bør kunne kjøres selv om uventede ting skjer. For eksempel må historien kunne fortsette i riktig retning selv om en spiller faller fra underveis eller plutselig bestemmer seg for ikke å dele sentral informasjon med andre.
  • Tidstilpasset: På con får man ofte mindre tid enn man hadde tenkt. Modulen bør inkludere forslag til scener som man kan hoppe over om man får dårlig tid eller inkludere om man har tid til overs.
  • Pålitelig «vaskelapp»: Spillere som melder seg på D&D forventer en annen modul enn de som melder seg på Itras by. Rollespillets tittel (evt. modulens tittel) og beskrivelse i ARCON -programmet bør stemme overens med det modulen faktisk tilbyr. I dette ligger bl.a. sjanger, system, innhold, stemning og aldersgrense.

2. Oversiktlighet og struktur

En modul er ikke en ferdig historie, men et middel for å kunne spille sammen. Det bør derfor være lett å komme i gang med modulen. I dette inngår blant annet:

  • Modulen må være lett å lese. Det vil si at den bruker et språk som de fleste forstår.
  • Modulen må ha en tydelig struktur. Denne bør gjøre det mulig å spillede på sparket (selv om forberedte spilledere er en fordel).) Eksempler på god struktur kan innebære:
    • innholdsfortegnelse
    • sidetall
    • oppsummering av modulen
    • lettleste spillederinstrukser
    • regelforklaringer skrevet i modulen
    • sidehenvisning til hovedboka for spillet 
  • Rollelaging: Modulen bør inneholde ferdiglagde roller eller rollen må være rask å lage, om det skal være en del av spillet.  
  • Hvis rollene er ferdiglagde, bør spillerne kunne sette seg inn i rollen sin raskt og enkelt, for eksempel ved hjelp av en oppsummering av rollen og en forklaring av spesialegenskaper.
  • Modulen bør ha et tydelig mål eller forventninger til hva rollene skal prøve oppnå.

3. Innhold og sammenheng

For å få en god og unik spillopplevelse må modulen ha et godt innhold med intern sammenheng. I dette inngår blant annet:

  • Innhold: Ved gjennomlesing bør modulen virke interessant å spille og spillede.
  • Sammenheng: Alle elementene i modulen, som biroller og miljø, bør passe godt sammen. 
  • Fremdrift: Spillerne bør får den informasjonen de trenger, når de trenger den.
  • Engasjement: Rollene bør ha en grunn til å gjøre ting sammen.
  • Årets tema: Om modulen har tilknytning til årets tema, så er dette etr pluss, men det er ikke et krav.

4. Innlevelse og atmosfære

Ikke alle spilledere har erfaring. Modulen bør derfor tilrettelegge for at spillopplevelsen gir rom for innlevelse, uavhengig av bakgrunnen til spilleder. I dette inngår blant annet:

  • Modulen bør ha stemning byggende virkemidler. Dette kan for eksempel være:
  • Dramatisk åpnings- eller avslutningsscene
  • Vri i plottet
  • Velfungerende konflikter mellom rollene
  • Kreativt utgangspunkt for setting 
  • Originale roller eller biroller
  • Instrukser for hvordan karakterer eller scener skal spilles
  • Handouts, dikt, illustrasjoner eller sanger som styrker historien
  • Props som er enkle å lage eller få tak i
  • Modulen bør passe til spillsystemet. Det er en fordel om systemet og historien utfyller hverandre.
  • Modulen bør passe alle eller kunne tilpasses til spillerne. Ulike spillere har forskjellige grenser for hva de er komfortable med i spill. Om modulen har deler som kan oppleves som problematisk, er det en fordel om den kan tilpasses ved å droppe eller tone ned slike scener.

Deltagende moduler i konkurransen vil gjøres tilgjengelige for deltagere som vil spillede modulen under årets festival. Oppmeldte spilledere vil på oppfordring kunne få tilsendt modulen på e-post før festivalen begynner eller som utskrift på programrommet under festivalen. Dersom du foretrekker at modulen deles på annen måte, gi beskjed når du melder opp arrangementet.

Arcon får ikke noen form for eierskap til teksten, og vil ikke publisere eller dele åndsverket ditt med noen andre enn konkurransedommerne og mulige spilledere.

Det er lov å sende inn en rentekstversjon, om man f.eks. ikke vil dele grafisk arbeid, kunst osv., så lenge modulen er spillbar uten grafikk.

Send inn ditt bidrag til program@spillfestival.no innen 10. juni for å delta!