Praktisk ARCON 30

Viktig informasjon

ARCON 30 ble arrangert på Kongshavn videregående skole (tidligere kjent som Sjømannsskolen) fra 20. juni til 23. juni 2014.

kongshavn

I nye lokaler er det noen nye utfordringer som det er viktig du som deltager er klar over. Under er en veldig kort beskrivelse av disse:

1)   VERNEVERDIG BYGG: Kongshavn skole er fra 1917 og både bygget og området rundt er verneverdig. Vi ber våre medlemmer være spesielt forsiktige i de deler av bygget med gamle malerier på veggene og være oppmerksomme på at grøntområdene både ved og i nærheten av skolen er fredet. Maleriene i inngangspartiet på baksiden er uerstattelige, så vis spesielt hensyn her – området skal ikke benyttes under festivalen for annet enn rolig gange til resten av lokalene.

2)   PARKERING: Det er ingen parkeringsplasser i nærheten av skolen. Se avsnittet om bil litt lengre ned for en mer detaljert beskrivelse. Vi oppfordrer våre medlemmer til å ta trikken.

3)   OVERNATTING: Vi har i år langt mindre klasserom enn tidligere til overnatting og har ikke tilgang på feltsenger. Sovelokalene er derfor reservert for tilreisende medlemmer som må ta med liggeunderlag.

Transport

Bil

Kongshavn skole har adresse Kongsveien 30, 0193 Oslo og ligger sørøst for sentrum. Å forklare veien er ikke så enkelt, men det antas at de fleste som kjører bil har tilgang til en GPS som kan vise vei. Hvis du skulle trenge en mer detaljert veibeskrivelse, ta kontakt med komiteen på e-post.

Det er kun reserverte parkeringsplasser i direkte nærhet til skolen. Nærmeste offentlige store parkeringsplass ligger i nærheten av Ekebergveien 101 er angitt på kartet lengre ned. Her er det lovlig å stå parkert i 48 timer, men vi mistenker at kommunen ikke følger opp denne bestemmelsen spesielt nøye. I tillegg finnes det noe gateparkering i Jomfrubråtveien og på andre siden av veien for Ekeberg Camping. Alle disse parkeringsmulighetene har innkjøring fra Ekebergveien. Vi har planer om å markere veien til festivalen med opphengte bånd, men vi kan ikke love at dette vil bli hengende.

Parkeringsbestemmelser og skilting kan ha blitt endret etter at dette ble skrevet. Du er selvsagt selv ansvarlig for å parkere lovlig uavhengig av instruksjoner du eventuelt har fått fra vårt personell. Foreningen ARCON dekker ikke under noen omstendigheter bøter eller avgifter knyttet til feilparkerte biler.

Kollektivtrafikk

For å komme seg til Kongshavn videregående skole fra sentrum er det i praksis kun trikk som fungerer. Til gjengjeld stopper trikk 18 og 19 rett utenfor skolen på stoppet Ekebergparken (som frem til i mai i år het Sjømannskolen). Begge trikkene går gjennom sentrum fra litt ulike kanter, men pass på at du tar de i riktig retning, sørover, mot endestasjon Holtet eller Ljabru. Trikkene starter 6-7 om morgenen og stopper å gå rundt 1 om natten. Rutetider finner du på www.ruter.no og komplett rutetabell kan lastes ned her.

Kart

Betaling og påmelding

Betaling

Informasjon om betaling finner du på siden Betaling.

Rekker du ikke betalte før festivalen må du betale i døren til prisene som gjelder der. Det er mulighet for å betale med bank- og kredittkort i kantine og resepsjon, og vi vil oppfordre våre deltakere til å la kontantene ligge igjen hjemme. Det vil ikke være mulig å ta ut kontanter på festivalen i år.

Medlemskap

Ved å delta på spillfestivalen blir man medlem i foreningen ARCON. Medlemskontigenten er på kr 50,-, og inngår i deltakeravgiften. ARCON er tilsluttet Hyperion (Norsk Forening for Fantastiske Fritidsinteresser) som en demokratisk medlemsforening, og ved å bli medlem i ARCON blir man på den måten også medlem i Hyperion. Vil du vite mer om Hyperion kan du besøke deres nettsider på www.n4f.no.

Påmelding

Har du forhåndsbetalt, kan du også forhåndspåmelde deg til turneringer. Påmeldingen skjer på våre nettsider helt frem til fristen. Rekker du ikke betale før fristen, må din påmelding gjøres under selve festivalen: I resepsjonen ligger det lister to puljer frem i tid hvor du kan skrive deg på. Uansett kan du bare melde deg på én turnering i hver pulje. Du får selvsagt bare meldt deg på til innledende runder, det vil si alt annet enn kvartfinaler, semifinaler og finaler. Hvis en turneringer har flere innledende kvalifiseringer, kan du kun melde deg på én av disse. Kvalifiserer du deg til en finale som kolliderer med en turnering du har meldt deg som gopher eller GM, må du så fort som mulig si i fra i resepsjonen at du må melde frafall. Husk at programmet oppdateres fortløpende på nettsidene våre og at turneringer både kan avlyses og endres.

Bestillinger

ARCON tilbyr souvenir t-skjorter til alle deltagere designet med årets jippo. Husk å angi hvilken størrelse du vil ha, om du vil ha til gutt eller jente samt antallet når du bestiller (hvis ikke får du én t-skjorte til gutt i størrelse XL). Betaling gjøres sammen med medlemskontigenten og bestilling skjer på våre nettsider. Prisen på vår souvenir t-skjorter er i år kr 150,-.

Medlemsnummer

Har du vært på ARCON de siste årene, har du mest sannsynlig et medlemsnummer (mnr). Dette må skrives i kommentarfeltet på betalingen din slik at vi enkelt kan registrere den i våre systemer. Husker du ikke ditt? Har du fått brosjyren i posten, skal mnr stå på etiketten med navnet ditt på forsiden. Husker du brukernavn og passord på våre nettsider, kan du logge deg inn der og se etter ‘Logget inn som brukernavn mnr medlemsnummer’ over menyen til høyre. En siste mulighet er å sende oss en e-post (arcon@spillfestival.no) med fullt navn og adresse, så skal vi se hva vi finner.

Rekkefølge

I år er prioriteringssystemet forandret til glede og forargelse! Hvert år er det noen turneringer som ikke har plass til alle som vil spille. Rekkefølgen deltagere blir ropt opp er da viktig og er som følger:

  • Forhåndspåmeldte med forhåndsbetaling i rekkefølgen de har betalt
  • Forhåndspåmeldte med betaling i døra i rekkefølgen de har påmeldt seg
  • Påmeldinger under selve festivalen i rekkefølgen de har skrevet seg opp.

Som du ser av listen er både prioritet og tidlig betaling med på å sikre din plass på fulle turneringer. Når det er sagt, finner som regel folk noe annet å spille hvis de ikke kommer med.

Praktisk informasjon

Åpningstider

Bygningene er tilgjengelige døgnet rundt for alle med adgangstegn fra vi åpner lørdag til vi stenger mandag. Det er program fra 10-03 lørdag og søndag, og 10-16 mandag. Enkelte deler av bygningene låses om natten, men frispillingsområdet med kantine er døgnåpent. Adgangstegn kan kjøpes i resepsjonen. Fredag rigger vi bygget og det vil ikke være fritt tilgjengelig før vi er ferdigrigget. Normalt cirka klokken 19. Alle som ankommer tidlig oppfordres til å bidra. Full deltagelse teller for frivillighetsprogrammet. Komiterommet er betjent fra 10-24.

Overnatting

Tilreisende har prioritet i våre overnattingslokaler. Dette gjelder spesielt i år siden vi har langt mindre arealer tilgjengelig enn tidligere. Våre sovelokaler er derfor utelukkende reservert for tilreisende og prioritert for de som har bedt om dette på våre nettsider.

Sovelokalene vil være i 2. etasje på skolen. Festivalen har egne brannvakter om natten og lokalene er tydelig merket med rømningsveier og slokkingsmidler. Vi har i år ikke tilgang til feltsenger, så ta med liggeunderlag.

Sovelokalene er åpne for publikum fra fredag 22:00 til mandag 10:00. Husk å hente bagasjen din før det stenger! All gjensatt bagasje vil bli samlet sammen og lagt i en haug et egnet sted på festivalens område for de som ikke har klart å følge instruksjonen. Egne vakter passer på og vil påse at ordensreglene blir fulgt. Alle former for støy, alkoholbruk og røyking innendørs vil bli slått strengt ned på.

I nærheten av skolen holder også Ekeberg Camping til. Deltagere som ønsker å sove i telt heller enn i tette klasserom får 10% rabatt på allerede gode priser ved fremvisning av gyldig billett. Fra campingen er det en liten spasertur gjennom Ekebergparken ned til skolen. For de som ønsker å bo mer fasjonabelt, er det dessverre ingen hoteller i nærheten av skolen, men mange i Oslo sentrum nær trikkeholdeplasser på samme linje.

Verdisaker

ARCON tar ikke ansvar for noen deltageres eiendeler. Tyveri har forekommet, så ta vare på verdisakene dine. Skulle du være uheldig og bli frastjålet noe, vær vennlig gi beskjed i resepsjonen. Det er mange skap på skolen du kan låse ting inn i, så lenge du har en hengelås. Du kan kjøpe en fin hengelås med ARCON-logo på i resepsjonen (begrenset antall) eller ta med din egen hjemmefra. Husk å tømme skapet før du reiser fra festivalen. Låsene blir klippet og innholdet kastet ikke lenge etter arrangementet.

Servicetilbud

Kantinen selger brus, snacks og mat under store deler av festivalen. Som regel åpner kantinen så fort de første frivillige klarer stå opp om morgenen og stenger ofte ikke før siste pulje den dagen er over.

Salg

Privatpersoner og organisasjoner kan fritt drive ikke-kommersielt og hobbybasert salg av spillrelaterte materiale, såfremt dette ikke er til hinder for avviklingen av festivalen. Komiteen anviser plass og areal etter henvendelse i resepsjonen.

Kontaktinformasjon

Kontaktinformasjon finner du på siden Kontakt

Heltene

ARCON er basert på frivillig innsats, og vi setter stor pris på de mengdene frivillige som hvert år driver Norges største spillfestival rundt. Følgende grupper med mennesker gjør ARCON til Norges største og kanskje beste spillfestival:

Styret: Ansvarlig for organisasjonen ARCON.
Plikter: Oppnevne og passe på komiteen over flere år.

Komiteen: Ansvarlige for selve kongressen.
Plikter: Lederne for utvalgene. Må jobbe igjennom hele året for å arrangere festivalen.

Utvalg: Komiteens utvalgte hjelpere.
Plikter: Må jobbe i større eller mindre grad gjennom hele året for å arrangere festivalen.

Arrangører: Frivillige ansvarlige for turneringer.
Plikter: Levere inn modul (kun rollespill), starte og passe på selve turneringen, levere resultatskjema.

GMer: Frivillige spilledere.
Plikter: Være spilleder for en gruppe spillere.

Gophere: Frivillige hjelpere.
Plikter: Jobber omfatter alt fra vakthold til rydding.
Goder: Sjekk alle de tøffe fordelene du kan få siden for frivillingbelønning!

Alle får gleden av å være med på å arrangere Norges største spillfestival. Man får maksimalt én T-skjorte av hver type. Hvert år kårer vi også beste gopher som får en flott premie! Husk: Uten frivillig arbeid stopper ARCON.

Ordensregler

1. Det er forbudt å røyke innendørs og ved inngangspartiene utendørs annet enn på anviste plasser. Det er også forbudt å drikke alkohol eller opptre beruset på kongressens område.
2. All bruk av åpen ild, også stearinlys, er forbudt. De som er så uheldige at de utløser en brannalarm må betale for utrykningen.
3. Alle deltagere bes bære adgangsbeviset på seg, godt synlig. Alle gyldige eksterne besøkende, pressefolk eller lignende skal være registrert i resepsjonen.
4. Det er ikke anledning til å bære våpen eller replika av sådan i lokalene. Eneste unntak er for replikaer som er deler av et kostyme under selve kostymekonkurransen. Vannpistoler og tilsvarende er ikke lovlig.
5. Dyr er ikke tillatt i i ARCONs lokaler.
6. ARCON er ikke ansvarlig for bagasje og personlige eiendeler.
7. Deltakere skal rydde etter seg når de er ferdige med et spill.
8. I sovelokalene skal det herske ro og fordragelighet. Det er kun tillatt å sove i disse.
9. Deltagerne bes ellers rette seg etter henvisninger fra arrangørkomiteen. Komiteen forbeholder seg retten til å bortvise deltakere.

A til Å

Arrangør – ansvarlig for en turnering
Deltageravgift – delen av avgiften som dekker inngangsbilletten på festivalen
Forhåndsbetaling – betalinger som kommer inn før fristen
Forhåndspåmelding – påmeldinger som kommer inn før fristen
Frispilling – uorganisert spilling i ledige lokaler

GM – leder for rollespillgrupper, spilleder
Gopher – en frivillig som hjelper til under deler av festivalen
Hyperion – Fellesforbund i Norge for spill/fandomrelaterte organisasjoner
Jippo – tema for årets festival
Komité – ansvarlige for årets festival
Medlemskontigent – delen av avgiften som dekker medlemskap i ARCON
Pulje – tidsoppdeling av festivalen hvor turneringer arrangeres i
Spilleder – leder for rollespillgrupper
Styret – ansvarlig for organisasjonen ARCON og velges for fire år av gangen
Turnering – spill eller aktiviteter organiseres i turneringer med en ansvarlig arrangør og ofte til slutt en vinner
Utvalg – komiteens nærmeste hjelpere