ARCON 18

Velkommen | Program | Rollespill | Brettspill | Figurspill | Kortspill | Tidsskjema
Sideprogram | Påmelding | Æresgjest | Praktisk | Komitéen |

Velkommen

ARCON 18

28. - 30. juni 2002

Oslo

Nyheter

Påmeldingsfristen gå snart ut!

Påmeldingsfristen til ARCON er i år lørdag 15. juni.

Eller du kan bruke nettpåmeldingssidene allerede i dag.
(Betal nå - meld deg på siden! Så lenge påmeldingen kommer i tide, så er det når vi får penga som teller.)

Du kan også melde deg på via giro: Bare følg instruksene på disse sidene.

Rettelser til hovedbrosjyren

Auksjonen

Auksjonen på fredag starter kl. 21.

Ullevåll skole

Sovelokalene på Ullevåll skole kommer til å stenge allerede kl. 12 på søndag.

Turneringer som er oppført til feil tid:

Magic Sealed Deck

Magic Sealed Deck vil bli arrangert i Pulje IV og V, med oppmøte og opprop i Pulje IV.

Magic Standard

Magic Standard vil bli arrangert i Pulje VII.

Enda flere turneringer

Chez Geek
A House Divided
Munchkin

Nye turneringer

BESM: Big Eyes, Small Mouths
Call of Cthulhu
Feng Shui
GURPS: Rogue Trader
Smurfekrigen 3: Fryktens Karnival
Star Wars
World of Darkness: Werewelf/Mage
Lord of the Ring TCG, NM
Lord of the Ring TCG, Sealed Deck
Lord of the Ring TCG, Multiplayer

Ingen T-bane under ARCON!

Sognsvannsbanen kommer til å være stengt hele sommeren. Les mer om hvordan du kommer deg til og fra ARCON på vår transport-side.

Velkommen

ARCON er definitivt Norges største arrangement innen simuleringsspillhobbyene. For de av dere som ikke er nøyaktig klar over hva vi mener med et "simuleringsspill", så er det egentlig ganske greit å forklare: Det er snakk om en type spill som til en viss grad "simulerer" noe virkelig, eller i det minste noe som ligner på virkeligheten; det kan være snakk om å gjenskape handlingen eller stemningen fra en bok, film eller tegneserie. Dette kan være spill som bruker brett & brikker, kort, papir & blyant, terninger, kostymer & levende dramatiseringer eller små figurer i metall og plast. Noen simuleringsspill finner man kanskje bare i form av tekst, eller t.o.m. nærmest som en variant av den frie fortelling - men de fleste har et regelverk eller en eller annen form for struktur.

Og en eller annen form for felles interesse av å møtes har de som driver med sånt nesten bestandig. Selv de aller mest solipsistiske dataspillere kan vel en sjelden gang ha glede av å treffe på andre som deler avhengigheten av deres eget spesielle "shoot-em-up", også FTF, som man vel sier det igjen nå i SMS-meldingenes tidsalder (en gang i tiden gjengs krigsspill-sjargong, da for "Face To Face" spilling i motsetning til postspill eller solitaire-spilling). Så det vi håper på, er jo at årets ARCON skal bidra til å bygge opp det sosiale så vel som det spillmessige, hobbyistiske og organisatoriske aspektet av hobbyen. Eller for å si det litt mindre akademisk: Vi vil gjerne at flest mulig av deltagerne våre skal møtes for å ha det hyggelig sammen, ikke bare for å nevle med miniatyrer eller kaste terninger.

Som vi skrev i fjor: "Spillfestivalen ARCON ønsker å nå alle interesserte innenfor simuleringsspillhobbyene i Norge." Men akkurat hvordan vi gjør dette, hersker det helt klart ikke full enighet om: Noen vil gjerne ha et omfattende "Forbund for fantastisk fritidsaktivitet", mens andre trives best med (f)anarkiet som det er! Derfor har vi i år tatt opp en del organisatoriske spørsmål i Sideprogrammet vårt; det blir dessuten arrangert et eget "stormøte" for Hyperion (som er det offisielle interimnavnet på "N4F") på torsdagen før ARCON starter (27. juni). I forbindelse med all denne omorganiseringen, er det nok også en god sjanse for at ting skjer med selve ARCONs struktur, og dette blir tatt opp som et eget tema. Men for de av dere som har null interesse for alle slike mer tekniske detaljer, er det fortsatt spill & tilhørende herligheter som er viktigst under ARCON!

Den organisatoriske biten nevnes her først & fremst for at alle skal få info om at det skjer ting som kan få store konsekvenser, også i en gammel og godt innkjørt organisasjon som vår, og i hele simuleringsspillhobbyen. Men velkommen til dere alle, enten dere vil bli oppslukt av bare spilling hele helgen, eller kan tenke dere å sitte og stokke paragrafer en del av tiden også.

Dette årets "jippo" er romkrigsspillet (miniatyrspillet) Full Thrust; i den forbindelse har vi "importert" spilldesigner Jon Tuffley fra England for å være vår første utenlandske æresgjest på svært mange år. Han skal være til stede under hele kongressen, og vil bli presentert under åpningsseremonien; er han slik tradisjonelle con-æresgjester pleier være, svarer han sikkert på henvendelser fra alle hobbyister som har noe å spørre ham om, og kanskje setter han pris på en øl (eller cola?) i baren på kveldstid…

Velkommen | Program | Rollespill | Brettspill | Figurspill | Kortspill | Tidsskjema
Sideprogram | Påmelding | Æresgjest | Praktisk | Komitéen |