«Vi ønsker alle velkommen!» – Intervju med Brettspillskaperlauget

ARCON har alltid vært et sted der nye spill får se dagens lys. I år stiller Brettspillskaperlauget igjen med prototyper, testing og designprat. Vi tok en prat med Erlend Hove Lillebø for å finne ut hvordan spill blir til – og hvordan du kan være med.

Hva er Brettspillskaperlauget, og hva jobber dere med?

Brettspillskaperlauget er en samlingsplass for alle som jobber med egne ideer til brettspill og kortspill. Vi har en facebook gruppe og en discordserver hvor alle er velkommen. I tillegg så arrangerer vi faste prototype testinger hver første tirsdag i måneden på Spilloteket i Oslo. Der bruker vi å være en 10-12 stykker minst fire spill, men ofte flere. Vi har sommer fri frem til september. 

Hva kan folk forvente å se eller gjøre hos dere på ARCON?

Det er flere prototype testinger på programmet, så se etter dem. I tillegg så blir det trolig flere prototyper å teste om du bare kommer innom oss. Ikke minst har vi mye materiell og utstyr som enhver kan sette seg ned for å bygge en egen prototype med. Vi synest alltid det er gøy å snakke med andre om  deres ideer, så det er bare å slå seg ned å diskutere ideer uavhengig om du har tid til å lage en prototype. 

Hvor mange prototyper vises frem i år, og hva slags typer spill er det snakk om?

Jeg ser fire prototyper på programmet, men jeg er helt sikker på at det dukker opp flere utenfor programmet. Mimir’s Challenge er et raskt abstrakt områdekontroll spill, så kommer til å bli trykt opp og solgt til høsten, så jeg håper mange vil prøve det. The Game of Kings er et tematisk worker placement spill hvor spillerene skal bygge opp sitt rike og bli den mest sagnomsunget kongen. Anbefales. Egoistic Altruism er et kort spill hvor du må gi fra deg poeng for å få mer til deg selv. Prøv det! Pandora (Outerlands) Corruption Within er et eventyr spill hvor du på en fremmed planet står ganske fritt til å gjøre det du vil av oppdrag for å vinne spillet. Få med deg det!

Kan publikum være med og teste spill?

Absolutt! Meld dere på det som står på programmet, men kom også gjerne innom og test det som ikke står på programmet. En av oss jobber med et solo dungeon crawler spill, så det er bare å komme innom for å teste, selv om du er helt alene. 

Hvordan går man fra idé til spillbart konsept?

Det handler mest om å bare hoppe i det og prøve seg frem. Er du usikker så bare spør oss som har vært med en stund. Vi har mange tips til hvordan få laget en prototype. Så gjelder det bare at du vet hva du vil. Av og til må en teste flere ganger før en finner det som er moro. 

Må man melde seg på for å teste prototyper – eller kan man bare droppe innom?

Meld deg på det som står på programmet. Det setter de pris på, men ikke nøl med å stikke innom selv om du har glemt å melde deg på. Det er mulig at det er en ledig plass. Designerne setter også pris på å se andre spille spillene uten å måtte spille selv. 

Er det noe annet dere vil fortelle om, eller som besøkende burde få vite?

Bare stikk innom for en prat! Vi ønsker alle velkommen! God Arcon!