Prøv prototyper på Arcon

8. juni 2016 Program 0 Comments

Battle of France 1
På Arcon kan man spille de samme brettspillene år etter år… Men hva med å prøve noe helt nytt? På Arcon kan du nemlig spille spill som er så nye at de ikke engang er utgitt enda. Som deltaker på Arcon har du altså en unik mulighet til å se hva som rører på seg på spilldesignfronten i Norge.

På årets program står det ikke mindre enn fire brettspill-prototyper, og det gir spesielle mulighet for både spillere og designere. I tillegg kommer Brettspillskaperlauget og holder brettspillskaperverksted for alle som er interessert.

De prototypene som (foreløpig) står på programmet for årets Arcon er:
preview_boks1Battle of France 1940
Kampen om Norge har vært et fast innslag på Arcon i flere år, og ble i sin tid spilltestet på Arcon 27. Nå er det et nytt spill på trappene fra de samme designerne, og som navnet tilsier er det det tyske angrepet på Frankrike, Belgia og Nederland i 1940 som er tema denne gangen.

Equity
I Equity gjelder det å forutse – og helst manipulere – hvordan markedet for aksjer og kunst utvikler seg, hovedsaklig gjennom auksjoner, og skjønne noe om økonomisk teori på veien. Det er planer om en Kickstarter over sommeren.

Kill the King
Som navnet tilsier, her er det snakk om å sette sammen en hær og storme kongens borg og ta livet av ham – eller forsvare ham til forsterkningene kommer, dersom man sitter på den andre siden av bordet. Det er planer om en Kickstarter i september.

Vikingjarl
Som vikingjarl gjelder det å plyndre, handle, starte bosettinger og selvsagt slåss. En tidligere prototyp av Vikingjarl har blitt kjørt på Arcon før, og i år er det tilbake for en siste finpuss før en planlagt Kickstarter.

Vikingjarl

For spillere er dette en unik anledning til å være med på å forme nye spill, og få et innblikk i prosessen frem mot ferdig spill. Kanskje du også har en idé til et spill, og er interessert i tips og råd fra andre som kanskje er kommet lenger i prosessen, enten det er konseptuelt eller praktisk. Ikke minst er det sjansen til å prøve noe helt nytt.

For designere er Arcon selvsagt en anledning til å eksponere seg for kjernepublikummet, men det viktigste er kanskje å få testet spillet ditt. Ingen slagplan overlever møtet med fienden, og ingenting er mer lærerikt for en designer enn å slippe andre spillere løs på spillet sitt. Erfaringer og tilbakemeldinger fra spillingen vil kunne påvirke både regler og komponenter. Gryende spilldesignere bør altså heller ikke være redd for å vise frem spillet sitt uten at alt er ferdig og polert.

Enten du er en erfaren spillskaper selv, bare har spilt mye brettspill, eller er rimelig uerfaren med spill, så håper vi du kommer på Arcon og har det gøy med disse spennende prototypene.